
Hmm. Jag har läst igenom kommande RQ-äventyr i kampanjen jag kör just nu och funderar faktiskt allvarligt på att förenkla stridssystemet - dvs byta till det som finns i Runequest mer strömlinjeformade "kusin" - Stormbringer.
Varför i hela friden då?
Jo, anledningen är att det kommer strider med många inblandade på vardera sida. Då blir det seeegt med strike ranks, rustningar som stoppar allt, och hit locations för varje kroppsdel. Mycket bookkeeping, dåligt tempo. Vi hinner inte med grottröjsscenarion utan att somna.
I Stormbringer slår man damage som vanligt men försvararen får bara slå en träning för sin rustning (te x T10 minus 1). Om någon då gör 10 i skada och du slår 6 minus 1 så stoppas 5 poäng. 5 går vidare på dina hit points som är precis som förut. Alla sår som inte är hälften eller mer av din figurs totala hit points är minor wounds. Inget särskilt händer. Det allvarliga är om man tex har 16 HP och får 8 i skada, då får man en major wound som kan innebära lemlästning, permanent skada och allra minst ett fult ärr.
Jag vet att Stormbringer är mycket bra när man möter kanonmat - då blir det filmiskt och blodet skvätter. Högt tempo helt enkelt.
Nu är healing så pass bra i RQ så det behöver inte vara så dödligt. Men framför allt går det snabbare. Jag tänker testa med simulerade fajter och försöka hitta eventuella problem med konverteringen. Många RQ-spells kan påverkas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar