fredag 24 oktober 2008

Polsk strategi i Neuroshima Hex


Jag har gett upp Dungeon Twister. Det har alla tråkiga egenskaper hos schack men inga av de roliga från dungeon hack-spel som Heroquest, till exempel, trots sitt utseende.

Istället har jag fastnat för min nya favorit Neuroshima Hex, som lyckas göra det som var bra med Reiner Knizias Samurai ännu bättre. Postapokalyptiska spel kan vara deprimerande som tema, men här funkar det bra.

Spelet är både strategiskt och taktiskt med sin placering av brickor som efter en uppbyggnadsfas plötsligt exploderar i våld. Att det krävs 20 poäng för att slå ut motståndarens högkvarter ger lite vibbar från Magic the Gathering, och trupptyperna (det finns 4 olika arméer med skilda egenskaper) ger en riktigt skön Warahmmer 40K-känsla.

Prisvärt spel, och snabbspelat så länge du inte spelar med folk som överanalyserar varje drag. Neuroshima Hex slår sig in på min tio i topp-lista, på en sjätteplats.

Inga kommentarer: